lördag 25 januari 2014

High school-serier och livet...

... och avståndet däremellan?

Jag har fastnat i Awkward, en fantastiskt klyschig high school-serie. Börjar plötsligt reflektera kring och reagera på min fascination (läs: besatthet) när det gäller just såna serier. VARFÖR gillar jag serier om folk i mina elevers ålder?! Så slog det mig: för att det inte HANDLAR om tonåringar. Det handlar om vuxna människor i tonårskroppar.

Det är knappast tonåringar som skriver manus till MTV-serier (som det här råkar vara), snarare 30+are som nostalgiskt drömmer sig tillbaka och skapar den värld de själva önskar att de hade levt i. Skummast av allt är att vi som växt upp med serier i den miljön alltså har haft förebilder i serierna som mentalt sett var minst 15 år äldre än oss själva. ÄR DET SÅ KONSTIGT ATT DET INTE GICK ATT LEVA UPP TILL?! Jag menar, dialogerna?! Relationerna?! Självinsikten?! Jag känner mig lurad på mina tonår. Det hade varit mycket hälsosammare att förstå att det inte fanns en jävel i min egen ålder som hade platsat i Beverly Hills.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar