onsdag 30 november 2016

Är det inte straff nog att bo i det här jävla landet?!

När jag var typ 25 blev jag väldigt sjuk. Ingen visste riktigt vad det var utom att jag hade en massiv infektion i kroppen. Efter flera rejäla doser penicillin friskförklarades jag och allt var frid och fröjd. Eller ja, min mage klappade ju ihop fullständigt och ingen förklarade då att det är rätt vanligt när penicillinet slår ut ALLA bakterier i kroppen, även de man behöver för att ha en fungerande matsmältning (jaja, medicinskt kunniga har säkert synpunkter på förklaringsmodellen här men TYP). Det var alltså INTE mitt fel att jag blev sjuk och jag hade INTE kunnat låta bli det där penicillinet eftersom jag enligt läkarna då hade dött (ja jag frågade eftersom jag inte gillar antibiotika).

Därför tycker jag att det är intressant att jag numera STRAFFAS för detta. Jag fick nämligen en magsjukdom som en följd av ovan beskrivna händelseförlopp, en sjukdom som gör att jag är överkänslig mot en hel massa grejer. Gluten, laktos, tomat, paprika, chili och lite annat smått och gott. Jag har faktiskt aldrig varit särskilt ledsen för det, det var mest en axelryckning och "jaha, då får jag väl äta annat". Jag var mest glad att jag kunde äta nåt alls (det kunde jag nämligen inte under ett par månader, utom isbergssallad och ägg).

Nu till straffet. Vet ni att glutenfria produkter är tre gånger så dyra som motsvarande "vanliga" produkter? Vet ni att laktosfria produkter är mycket dyrare? Vet ni vad "ren" mat utan tillsatser (som mjölksocker eller varför inte lite paprikakrydda) kostar jämfört med halvfabrikat och färdiglagat? Jag försöker verkligen att leva billigt men mitt matkonto är GROTESKT för att gälla en ensamstående student.

Men det verkliga straffet är inte i matbutiken, där kan jag ju i alla fall försöka välja billiga alternativ. Riktigt kännbart blir det på vissa restauranger och fik där de laktos-och glutenfria alternativen påläggs en STRAFFAVGIFT. Kolla de stora kaffekedjorna, fem spänn extra om man vill ha sojamjölk. Kolla Joe & the Juice som är ett av få matställen som har så pass "rena" produkter att jag kan äta dem. 17 spänn extra för glutenfritt bröd?! JAG KAN FAKTISKT INTE VÄLJA NÅT ANNAT?!

Nu är jag inte dum i huvudet, jag förstår att det beror på att de köper in mindre partier av allergivänliga alternativ och att det därför blir dyrare för dem med sådana varor. Men varför inte lägga på EN KRONA extra på alla andra smörgåsar så att de som faktiskt inte kan välja mellan 18 sorter utan har ETT ofta torrt och tråkigt alternativ i alla fall inte STRAFFAS för det?! Det är nog mycket straff att äta glutenfritt bröd som fastnar i hela käften kan jag säga. Jag skulle LÄTT betala en krona extra för mitt fika om jag visste att det gjorde att nån annan stackare slapp lägga halva sin budget på en macka. ÄR DET JAG SOM ÄR KONSTIG?!

Så. Nu är jag klar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar